09 september 2010

Wortel en venkel

Gisteren nog gebruikt uit de groentetas: 2/3de bos wortelen.

Snel Moeder gevraagd om haar heerlijke worteltjesrecept. :

Voorbereiding: hak de worteltjes in fijne maantjes of reepjes (nog het liefste met zo'n heel scherp Japans hakmes), voeg er fijngesneden venkelrokken (of stelen van snijbiet) bij samen met ui in dunne ringen.

Bereiding: laat in een pan met dikke bodem een beetje olie heet worden: schroei hierin de gesneden groenten dicht, waarna je afblust met umezu (kan vervangen worden door een zoete azijn of mirin) om de zoete smaak van de groenten naar boven te halen. Doe er nu een bodempje water en wat steranijs bij. Een kwartiertje op laag vuur laten garen en smullen maar ! Ik serveerde het gisteren met in groentenbouillon gekookte gort en kalfsworst.

Geen foto's deze keer, maar geloof me: het is een mooi én lekker gerecht.

1 opmerking:

Robin zei

Leuk, dat ga ik een keer proberen!
Ik stoof worteltjes al wel eens in een sojasaus-bouillon-steranijs-kaneelstok-suiker mengsel, maar dit lijkt me nog lekkerder, want frisser.