22 september 2010

Panch Phoran

Vandaag gebruikt uit de groentetas: 1 bloemkool, 250 gr. tomaten

Deze week heb ik een streekgroentetas. Omdat ik nooit veel inspiratie heb voor het bereiden van bloemkool en niet echt enthousiast wordt van eindeloze bloemkool-met-notenschotels, zocht ik naar een verfrissend recept. En dat heb ik hier gevonden, samen met een schat aan andere overheerlijke recepten.



Helemaal enthousiast word ik wanneer ik een nieuw specerijenmengsel kan testen. Voor het Bengaalse Panch Phoran bleek ik overigens alle ingrediƫnten al in de kast te hebben staan: fenegriekzaad, venkelzaad, nigelle zaad, komijn, mosterzaad.



De bloemkooldhal is heerlijk en verslavend! 
Het is de eerste keer dat ik dhal maakte zonder korianderzaad en ik miste het niet. Panch Phoran is heerlijk zacht en fris. 
Mijn versie van het recept is niet zuiver plantaardig, want ik verving de koolzaadolie door ghee, voor de smaak.
Dit gerecht komt hier vaker op tafel en bloemkool behoort niet meer tot de gemeden groenten vanaf nu.

2 opmerkingen:

Elza D. zei

Wat een heerlijke recepten! Heel verrassend allemaal.

Robin zei

Pssst, dat linkje naar nigelle zaad werkt niet meer. Die informatie staat nu hier:
http://www.aziatische-ingredienten.nl/nigelle-zaad/